Kirjoittaja Aihe: Muikku ja täkykala kannat + vai -  (Luettu 3587 kertaa)

Lisbeth Salander

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Muikku ja täkykala kannat + vai -
« : 16.09.07 - klo:09:11 »
Kivijärvessä on vielä kohtalaisesti muikkua.
Kannattaako istuttaa lisää petokaloja jos niille ei ole riittävää ravintoa ?
Olen käsittänyt että muikkujen määrä on ollut laskussa. Korjatkaa jos olen ihan väärässä.
Mitä muikkukannan parantamisen eteen on yleensäkkään tehtävissä ?
Kiitos jo etukäteen kaikille muikku talkoolaisille!

Janne R

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Muikku ja täkykala kannat + vai -
« Vastaus #1 : 17.09.07 - klo:12:40 »
Jaa-a tässäpä on pohdittavaa kaikille kalastusta harrastaville. Olen kuitenkin sitä mieltä ja ilmeisesti useat muutkin ovat, että lohikalojen istutusrahasto perustetaan. Se, että onko kannattavaa lisätä huonon muikkukannan rokottajia, niin miettiköön kukin sitä omien korvien välissä. Näen asian kuitenkin niin, että jos saamme ostettua hyvällä tuurilla n. 1000 lohen poikasta, joista n. ¾ osaa kuolee ensimmäisenä vuonna verkkoihin, niin näillä kaloilla ei ole mitään tekemistä muikkukannan häviämiseen tai elpymiseen. Totuus on se, että liian suuri kuhakanta ja suurehko haukikanta rokottavat muikkukantaa enemmän kuin vuosien mittaan tehdyt lohi-istutukset!

Yleensä kalakantoja elvytetään pyyntiä rajoittamalla. Oletko kuullut, että muikun pyyntiä olisi rajoitettu –minä en ainakaan!

aspen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Muikku ja täkykala kannat + vai -
« Vastaus #2 : 07.05.08 - klo:12:35 »
Se on kyllä totta että kivijärvessä on todella paljon puikkarikuhaa. Se kuhakanta verottaa kyllä todella paljon muikkukantaa. Olisko mahdollista, että kuhakanta olis kääpiöitymään päin?